image

CleanShopping:


een bitterzoet succesverhaal

Niet lullen maar poetsen, dat typeert Jeffrey van den Bogert. We spreken hem telefonisch op een woensdagmiddag in juni. De eerste coronagolf is voorbij en langzaam maar zeker treedt Het Nieuwe Normaal in. Dat laatste betekent voor Jeffrey, sinds 2019 lid van Jong Management (kring Westland), iets anders dan voor de meeste ondernemers. Met zijn bedrijven CleanCarts en CleanShopping bevindt hij zich in de frontlinie: ‘Na de uitbraak van het coronavirus, bleek het hygiënestation een schot in de roos.’


Twee kapiteins op één schip, daar zat geen toekomst in.

‘Mijn vader had een groot tuinbouwbedrijf’, begint Jeffrey zijn verhaal. ‘En in kassen hangen heel veel lampen. Dure reflectoren, die vies worden en vervolgens vervangen worden omdat ze niet genoeg licht geven. Zonde! Mijn vader kwam op het idee om de belichting in kassen schoon te maken. Zo is mijn eerste bedrijf Lightshine geboren.’ De koers die het bedrijf vaart, werd in het begin door vader en zoon samen bepaald, maar twee kapiteins op één schip, daar zat geen toekomst in.

Bedrijf voor de toekomst


Jeffrey: ‘Ik ben de nieuwe generatie, we dachten anders. Toen besloot ik een tweede bedrijf op te richten, CleanCarts. Met CleanCarts bieden we de oplossing voor alle winkelbedrijven die hun klanten een schone winkelwagen of -mandje willen bieden. Onze mobiele wasmachine reinigt ze ter plekke.’ CleanCarts begon als een bedrijf voor de toekomst. ‘Alleen al in Nederland is de markt zó groot’, vertelt Jeffrey. ‘Als we die helemaal willen bedienen hebben we wel twintig wagens nodig, terwijl wij er maar twee hadden rondrijden.’ Hadden, want sinds de overname van concurrent CleanShopping in 2019, zijn het er inmiddels vijf waarmee ze 2.500 klanten in Nederland en België bedienen.

Ongepland succes


‘In de zomer van 2019 kregen we berichten dat het bij onze concurrent CleanShopping niet zo goed ging. Het is ook een uitdaging om zo’n bedrijf winstgevend te maken: je hebt een behoorlijk aantal klanten nodig om een route rendabel te laten zijn. Toen de twee cowboys die aan het roer stonden het bedrijf om zeep geholpen hadden en de investeerders zich terugtrokken was het afgelopen. De volgende dag zaten wij er met de curator om tafel.’ ‘Vanaf het begin kwam er veel op ons af. We bieden reiniging, maar de supermarktmanager wil een totaaloplossing. Ze willen winkelwagenstallingen, -reparaties, noem maar op. Hier valt nog een wereld te winnen. Niet alleen binnen de supermarkten, maar ook in de tuinbouw. Door opkomende virussen, is het ook voor kwekers van belang om hun karren regelmatig grondig te laten reinigen. Hier komen Lightshine en CleanCarts weer samen.’

Het hygiënestation is een paal met daarin een sensor, houd je je handen eronder, dan geeft de machine desinfectiemiddel af. Erboven hangt een rol desinfecterende doekjes.

Het Nieuwe Normaal


Twee jaar geleden al bedacht Jeffrey het idee voor een hygiënestation - dat in eerste instantie in de la bleef liggen: ‘Dat idee heb ik toen niet uitgewerkt, omdat ik verwachtte dat we onszelf ermee in de vingers zouden snijden. Toen brak het coronavirus uit en nu blijkt het de ideale oplossing voor een veilig winkelbezoek.’ ‘Je hebt het vast al wel ervaren: veel supermarkten hebben een deurbeleid. Er staan één of twee medewerkers bij de ingang van de winkel die de consumenten een schone kar aanreiken en gebruikte karren schoonmaken. Met zo’n hygiënestation kun je dit aan de consumenten zelf overlaten. Dat is boodschappen doen in de anderhalvemetersamenleving. Als supermarkt heb je zo’n paal natuurlijk ook heel gauw terugverdiend, het scheelt je die medewerkers bij de deur.’

Uitdagingen op kantoor


Het runnen van drie bedrijven neemt behoorlijk wat uitdagingen met zich mee. Voornamelijk op kantoor. Jeffrey: ‘Mijn vader deed alles in Excel: plannen, boekhouden, factureren, klantcontact, noem maar op. Sinds ik aan het roer sta, heb ik daar wel verandering in gebracht. Zijn manier van werken kostte best veel tijd. Dat was niet het enige. Toen we begonnen met CleanCarts en meerdere facturen per dag gingen versturen en er ook een meer ingewikkelde planning nodig was, was het overzicht al gauw weg.’ ‘Ik ben om mij heen gaan kijken naar wat systemen. Zo kwam ik bij Teamleader uit. Mustafa kwam bij ons op de zaak en heeft het voor ons ingericht, custom fields aangemaakt enzovoort. In vergelijking met Excel is dit echt een grote stap voorwaarts geweest. Sinds we een deel van de boekhouding, facturatie, klantcontact en planning geautomatiseerd hebben en onze bedrijfsprocessen gemoderniseerd zijn, blijft de enige echte uitdaging het juiste personeel vinden.’

"Van mij mag het nu wel weer voorbij zijn."


Jeffrey van den Bogert

Het kan ook genoeg zijn


Jeffrey’s plan was om rustig op te bouwen, zo eens in de anderhalf jaar een machine erbij te nemen. Door de overname van CleanShopping en de uitbraak van corona is dat opeens in een stroomversnelling terechtgekomen. ‘Qua groei en ambities neem ik niet zoveel risico. Het kan immers ook genoeg zijn. Die instelling heb ik wel van mijn vader overgenomen. Het is op dit moment ook zo dubbel: ik zie kansen en die wil ik beetpakken, maar ik hoor ook de verhalen van andere Jong Management-leden en die doen me pijn. Van mij mag het nu wel weer voorbij zijn.’

Jeffrey van den Bogert

Jeffrey (30) is eigenaar van CleanCarts en CleanShopping, maar ook de vriend van Nadine en vader van hun twee dochters. Samen met zijn vader, voormalig eigenaar van een tuinbouwbedrijf, richtte hij in 2009 het bedrijf Lightshine op. In 2017 voegde hij daar zelf CleanCarts aan toe ‘Een bedrijf voor de toekomst’ en in 2019 nam hij CleanShopping over ‘Een mooie kans’. Of Jeffrey gouden bergen ziet? Wellicht, maar daar draait het voor hem niet om: ‘Het kan ook genoeg zijn.’

CleanCarts en CleanShopping

Ondernemer: Jeffrey van den Bogert Bedrijf: CleanCarts en CleanShopping Opgericht in: 2015 Standplaats: Monster + Emmeloord Werknemers: 25 Klanten: Supermarkten, horecagelegenheden en kantoren Doel: ‘Het vorige doel hebben we in een stroomversnelling gehaald, ik heb nog geen tijd gehad na te denken over de volgende stap.’

Teamleader

Teamleader biedt een oplossing voor al het gedoe op kantoor: klantenbeheer, projectmanagement en facturatie. Dat betekent meer verkopen, meer gedaan krijgen, meer klanten, meer omzet en meer projecten. Al ruim 11.000 mkb-bedrijven werken makkelijker dankzij Teamleader. Je hoeft Jeffrey niet op zijn woord te geloven.

Inspireer anderen