COLUMN


Zakendoen op de buitenlandse markt

De internationale ervaring van JM-lid Tim Batist

Het zakendoen buiten de landsgrenzen is iets wat mij altijd geboeid heeft. Voordat ik als ondernemer begon, werkte ik gedurende drie jaar als makelaar in Zuid-Holland. Na verloop van tijd kreeg ik weinig energie meer van “het rondje in de regio” en had ik behoefte aan wat nieuws. Een baan waarbij in verder kon kijken dan de landgrenzen van Nederland. Dus werd het tijd voor wat anders. In mijn huidige werk genereren we meer omzet buiten Nederland en hebben we meer klanten in het buitenland dan binnen Nederland. Voor een groot deel zitten onze klanten in Europa, maar de laatste jaren doen wij ook steeds meer zaken met landen als Zuid-Korea, China en Japan. Waar ik voorheen niet verder kwam dan Zuid-Holland met mijn werk, is mijn werkgebied nu enorm verbreed en daarmee ook mijn kennis en enthousiasme over het internationaal ondernemen.


Wat doe ik nu dan precies allemaal in het buitenland? Vijf jaar geleden heb ik twee bedrijven van mijn vader overgenomen waarbij we merendeels technische onderdelen voor caravans, campers en boten op de markt brengen. Voor een deel ontwikkelen we deze producten zelf en voor een deel brengen we bestaande producten op de markt van leveranciers. We richten ons zowel op fabrikanten van caravans/campers (Westacc Group) als op het retail kanaal (Recreatiegroothandel HABA).


Tim Batist is lid van Jong Management sinds 2009 en is nu voorzitter van kring Westland. Hij is directeur van recreatiegroothandel HABA BV/Westacc BV, die technische onderdelen voor caravans, campers en boten op de markt brengen.


www.haba.nl

Ongeveer 90% van de producten en componenten laten wij produceren in China. Zelf ben ik daar drie keer per jaar te vinden en telkens verwonder ik mij weer over hoe verschillend de manier van zakendoen in China is ten opzichte van Nederland. De cultuur, het zakendoen, het eten: het is een andere wereld. Natuurlijk brengt dit ook de nodige uitdagingen met zich mee, maar dit is juist waar ik mijn energie uit haal. De uitdaging is om iets voor elkaar te krijgen wat in eerste instantie onmogelijk lijkt. En dat is juist het mooie van het internationale ondernemen. Het doorzettingsvermogen om gedaan te krijgen wat je graag wil zie ik ook terug bij andere JM’ers met een doel of passie.


Maar ook dichterbij huis is het internationaal zakendoen al mooi. Neem bijvoorbeeld de grote verschillen tussen Duitsland en Frankrijk. Om echt de taal van de klant te kunnen spreken zul je je echt moeten verdiepen in de cultuur en aanpassen aan de cultuur. Dan voelt de klant zich op zijn gemak en zal hij meer informatie loslaten.

Dit jaar heb ik kennis mogen maken met de jaarlijkse reis van Jong Management Internationaal. De bestemmingen van deze reis, Zuid-Korea en Japan, sloten perfect aan bij de ambities van onze bedrijven. Twee landen waarin wij groeien en meer potentie hebben. Tijdens onze reis heb ik binnen het programma zelfs nog twee klanten kunnen bezoeken, dus dat was mooi meegenomen! Zelfs als je op de JMI reis geen directe zaken kunt doen, zul je toch met veel inspiratie terugkeren naar huis. Daarnaast ben je een week lang op pad met 25 mede-JM'ers vanuit het hele land. Daar zijn ook al een aantal mooie samenwerkingen uitgekomen.


Zou ik dus nog een keer gaan? Absoluut! En ik raad het elke JM’er aan.


Als je het idee hebt, dat je kans hebt om buitenlandse markten open te breken, aarzel dan geen moment en doe het! Bereid je goed voor en zorg dat je een aantal ervaringsdeskundigen spreekt voordat je echt aan de slag gaat.

Succes!

Inspireer anderen