Scroll Down

PORTRET


Deelscooters van Felyx veroveren
de Nederlandse (en Belgische) steden

Quinten Selhorst over het wereldwijd verbeteren van de leefomgeving in de stad

Op een elektrische scooter de stad door voor 0,30 cent per minuut. Duurzaam, snel en efficiënt. Via de app ontgrendel je een scooter die je binnen het servicegebied vervolgens weer kunt neerzetten waar je wil. Dat is het concept van deelscooterbedrijf Felyx, opgericht in 2017. Een succesvol concept: na Amsterdam, Rotterdam en Den Haag succesvol te hebben gelanceerd breidde Felyx in juni uit naar Brussel. Volgens oprichter Quinten Selhorst van deelscooterbedrijf Felyx is dit de toekomst van mobiliteit in de stad. En is dit ook hard nodig.

Het idee om te gaan ondernemen bestond al heel lang bij de CEO van Felyx. Samen met zijn beste vriend Maarten Poot besloot hij om in 2017 te stap te zetten naar het ondernemerschap. “Zowel ik als Maarten komen uit een ondernemersgezin. Van jongs af aan hebben wij meegemaakt hoe het is om te ondernemen. Maarten en ik wisten dat we wilden gaan ondernemen, maar in wat precies wisten we nog niet.”

Impact maken op de wereld

De ambitie om te gaan ondernemen komt bij Quinten voort uit een verlangen om een impact te maken op zijn persoonlijke carrière, maar ook om een impact te maken op de wereld. Voordat hij en Maarten startte als ondernemersduo waren zij beiden werkzaam als consultant. “Als consultant ontwikkelde ik mijzelf in de breedte, je leert over ontzettend veel verschillende aspecten van het bedrijfsleven doordat je werkt voor verschillende klanten. Ik denk dat mijn brede ontwikkeling mij zeker helpt bij het ondernemen.”


Het leven in de stad wordt steeds vervuilender en drukker. Hier zagen Quinten en Maarten een kans om op dit probleem in te spelen.

“Met Felyx maken wij duurzame mobiliteit mogelijk en verbeteren we de grootstedelijke leefomgeving van mensen. Mensen moeten zich steeds sneller en efficiënter kunnen verplaatsen, terwijl de hoeveelheid voertuigen stijgt en er dus minder ruimte overblijft. Wij bieden een oplossing voor dit probleem. Niet alleen zijn onze scooters niet vervuilend, ook denken wij dat het idee van privébezit van voertuigen achterhaald zal zijn over een aantal jaren. Er zal meer ruimte komen voor het ov, wat dient als de aderen van de stad. Het ov wordt aangevuld door verschillende vormen van micro mobility, oftewel de haarvaten van de stad zoals scooters, steps, auto’s.”

Quinten Selhorst

“Met Felyx maken wij duurzame mobiliteit mogelijk en verbeteren we de grootstedelijke leefomgeving van mensen."

De toekomst van mobiliteit

De inwoners van de steden van de toekomst zullen zich van A naar B verplaatsen door middel van gedeelde voertuigen en het openbaar vervoer. Volgens Quinten is de bewustwording over het probleem dat de stad overvol raakt en dat we onszelf en het milieu in gevaar brengen door de enorme hoeveelheid uitstoot van brandstoffen, aan het groeien. Met name doordat de inwoners van de stad dagelijks geconfronteerd worden met de gevolgen van de sterk groeiende steden. “Een inwoner van Amsterdam ziet ook dat het niet langer zo kan. De hoeveelheid fietsen bijvoorbeeld blokkeren hele stoepen, je kunt je steeds lastiger verplaatsen door de stad door de enorme hoeveelheid privé voertuigen. Mede hierdoor groeit de bewustwording sterker.”

Een van de gevolgen van de groeiende bewustwording is het succes wat Felyx als bedrijf doormaakt. In 2017 begonnen Quinten en Maarten met 108 deelscooters in Amsterdam, waarna in 2018 ook werd uitgebreid naar Rotterdam en Den Haag. In juni 2019 breidde Felyx ook uit naar Brussel: een markt die veel verschilt van die van Nederland. “Paralellen zijn dat we voor de inwoners van Brussel hetzelfde probleem oplossen als voor de inwoners van de Nederlandse steden. Het voertuig en de customer experience is hetzelfde. Het verschil zit hem in de Brusselaar zelf. Dit is een ander individu met grote culturele verschillen ten opzichte van de Amsterdammer of Hagenaar. Een groot verschil is bijvoorbeeld dat Brussel een drietalige stad is. Het is dus een spannende maar ook veelbelovende en leuke uitdaging.

In Nederland is Felyx (nog) de enige aanbieder van deelscooters. In België bestaan er al meerdere aanbieders. “Ik verwacht ook zeker concurrentie in Nederland”, zegt Quinten. “Een gezonde markt kent altijd aanbieders met een soort gelijk product. Ik verwacht dat eigenlijk dit jaar al in Nederland.”

Comfortable with the unknown

De sterke groei is ook merkbaar in het aantal werknemers. In 2017 begonnen ze met zeven werknemers, aan het einde van 2018 waren dit er 21. Nu beginnen er elke week nieuwe mensen met elk hun eigen expertise en zitten we op 50+ Fte. Natuurlijk brengt dit nieuwe uitdagingen met zich mee die voor Quinten ook nieuw zijn. Niet alleen ben je ondernemer, je bent ook manager. “Onze ambitie is om sterk te groeien en hier heb je veel nieuwe mensen voor nodig, maar ook zeker de juiste mensen. Dan loop je tegen allerlei nieuwe dingen aan. Hoe kom je in hele korte tijd aan de juiste mensen? Hoe zorg je ervoor dat je bedrijfsprocessen zo zijn ingericht dat mensen hun werkzaamheden zo goed mogelijk kunnen vervullen? Hoe zorg je dat de cultuur binnen ons bedrijf bewaakt blijft en dat mensen zich thuis voelen? Ik heb ervaren collega’s en mentoren om mij heen die mij kunnen adviseren over dit soort vraagstukken.”

De snelle groei van het bedrijf en de enorme ambitie om zoveel mogelijk steden wereldwijd te voorzien van de deelscooters van Felyx hebben Quinten veel geleerd over het ondernemerschap. “Veel jonge ondernemers hebben een romantisch beeld van ondernemen. Het wordt soms geïdealiseerd als een ultieme droom, maar het is vooraal héél had werken. Ik heb geleerd dat het belangrijk is om te beschikken over een goede set harde competenties omdat dit nodig is om een robuust en goed businessmodel neer te zetten als ook om dit goed te kunnen executeren. Ook: wees authentiek en get comfortable with the unknown. Je kunt niet alles weten, en daar moet je comfortabel mee zijn. De kunst is om mensen in te zetten die elk hun eigen expertise hebben op specifieke thema’s. Ten slotte geef ik jonge ondernemers mee om niet te werken in je bedrijf, maar aan je bedrijf. Zorg dat je eraan werkt door goed na te denken over wie wat wanneer moet doen. Je kunt het bedrijf immers niet in je eentje runnen.

Inspireer anderen