Ondernemen ten tijde van corona


Alweer ruim één jaar is het coronavirus in Nederland. De invloed is enorm en onze vrijheden beperkt. Ook de Nederlandse economie en daarmee ook wij, de ondernemers, hebben het zwaar. Gehele branches die op slot zitten, maar ook branches die juist een positief effect ervaren. We zijn benieuwd wat het afgelopen jaar aan uitdagingen heeft meegebracht en spreken hiervoor met twee JM leden. Ieder kregen ze te maken met een andere realiteit. We nemen een kijkje over de schutting bij Walter Harrewijn, eigenaar van Avonic, een cameraproductie bedrijf. Daarnaast spreken we met Thijs Truijen, eigenaar van Fleximo, een bedrijf dat opereert in de zakelijke (auto)lease branche. Hoe was de afgelopen periode voor hen en waar kregen zij zoal mee te maken?

Walter Harrewijn


eigenaar Avonic

JM kring Delft

We spreken met Walter Harrewijn, eigenaar van Avonic, een bedrijf met een verhaal. Wat in 2008 startte als een AV gespecialiseerde groothandel, is vandaag de dag een toonaangevende fabrikant van PTZ-camera's. We hebben het over deze transitie, de groei die volgde en het afgelopen jaar waar de groei door corona in een stroomversnelling kwam. Hoe ging hij hier mee om en wat verwacht Walter van de toekomst?

Van groothandel naar fabrikant

Hoewel Avonic al sinds 2008 bestaat is het nu in de kern een ander bedrijf als toen het destijds werd opgericht. Dat komt niet enkel door een groei die ze heeft doorgemaakt, maar zeker ook omdat het bedrijf zich in 2015 volledig opnieuw heeft uitgevonden.
“Het was een enorm spannende en grote stap. Ik merkte dat wij enkel van het werk als groothandel niet gelukkig werden. We kozen voor een andere route, maar hebben destijds deze grote transitie gematigd doorgevoerd. We bouwden ons werk als groothandel af en probeerden naam te maken als fabrikant. In zo’n overgangsperiode merk je dat je beide facetten van het werk goed wilt doen. Je loopt als het waar met twee visitekaartjes op zak, een van de groothandel en een van de fabrikant. Dat was erg lastig. Als je niet uitkijkt verlies je de focus. Je werkt met twee typen klanten met verschillende wensen.”
“Gelukkig merk je dat je door de jaren heen aan nieuwe klanten wint en qua omzet groeit, zodat je ook het werk als groothandel kan afbouwen. Dat was een bijzonder omslagpunt. Je gaat ‘nee’ verkopen aan bepaalde klanten. Voor een ondernemer is dat heel erg tegen je natuur in. We zijn toen ook op dat punt duidelijk gaan communiceren naar oude klanten dat we gingen stoppen met datgeen waarmee wij hen altijd hielpen. Namelijk ons werk als technische groothandel.”

Alles in het teken van groei

Na deze transitieperiode kon het echte werk beginnen. “We zijn zeer voortvarend van start gegaan en zagen al snel dat er een groeiende vraag naar camera apparatuur was. Denk aan scholen die hun collegezaal willen livestreamen of een kerk die een dienst opneemt en uitzendt. Ons klantenbestand is dan ook zeer divers te noemen. Na een aantal jaar van een gematigde groei, kwamen we in maart 2020 qua groei in een stroomversnelling terecht. Niet zozeer door corona, maar dit gaf de groei wel nog net een extra zetje in de rug.”
“Gelukkig waren we al goed voorbereid op een flinke groei. We hadden in alles rekening gehouden met een omzetverdubbeling, zonder dat hier concreet zicht op was. Zo hadden we bedrijfsprocessen aangepast en waren we in het afgelopen jaar sterk geautomatiseerd.”
“In maart van dat jaar verhuisden we naar een groter pand, met een groter magazijn. We introduceerden een nieuwe productlijn, waardoor we een sterker productprofiel kregen. En we namen rond die tijd twee nieuwe verkopers aan. Deze facetten in combinatie met het virus zorgden voor een versnelling van onze groei. Corona zorgde voor wind mee, maar zonder een welvarend schip heb je daar weinig aan.

Chiptekorten en thuiswerkend personeel

De groei had niet alleen positieve kanten, want hoewel Avonic daarop was ingericht bracht de groei die volgde ook zijn uitdagingen met zich mee. “Ten eerste kregen we te maken met logistieke problemen. Onze supply chain uit Azië stokte. Nog voordat het eerste corona geval in Nederland was, zaten wij daardoor al in een paniekstand. We waren erg bezorgd over de bevoorrading. Zonder leveranciers, konden ook wij geen producten leveren. En dat terwijl er veel vraag was. De eerste coronamaanden zijn hierdoor erg spannend geweest. Uiteindelijk hebben we dit met goede afspraken en een tikkeltje geduld de logistieke problemen kunnen oplossen.”
“Ten tweede liepen we zoals veel bedrijven in de technische branche tegen chiptekorten aan. Iets wat nu nog altijd veel in het nieuws is. In het voorjaar van 2020 begonnen deze tekorten te ontstaan. Gelukkig zagen we dit probleem al redelijk snel aankomen waardoor we hierop konden inspelen. We hebben het afgelopen jaar een grote voorraad opgebouwd zowel qua producten, maar ook qua chips. Hierdoor hebben we van het tekort tot dit moment nog niet veel last.”
“Een laatste uitdaging is denk ik voor JM’ers een welbekende. Namelijk het meer gedwongen thuiswerken met jong personeel. Thuiswerken brengt al wat uitdagingen met zich mee, maar zeker voor personeel met jonge kinderen. De scholen, BSO’s en kinderopvang gingen dicht en ineens wordt er van je gevraagd om werk te combineren met zorgen voor de kinderen. Wij werken met veel 30’ers en 40’er, waarvan veel personeel jonge kinderen heeft. Ik ben dan ook erg blij dat de kinderopvang en scholen inmiddels weer open zijn.”
Ondanks groei op zakelijk vlak kijkt Walter niet zozeer positief terug op het afgelopen jaar. “Veel van mijn vrienden, mede-ondernemers, verkeren door het Coronavirus in financieel zwaar weer. Ik leef erg met hen mee en hoop dat ook zij snel weer betere tijden treffen. Daarnaast heb ik op persoonlijk vlak van dichtbij de meest nare kant van het virus gezien. De positieve aspecten van groei zijn door it leed overschaduwd.”

Onszelf meten met wereldspelers als Sony en Panasonic

De coronapandemie heeft de groei van Avonic doen versnellen, maar enkel op basis van corona had het bedrijf niet kunnen groeien. Walter is ook richting de toekomst positief en ziet hij nog voldoende kansen. De droom is om zich met de camera’s van Avonic uiteindelijk te meten met de grootste camerafabrikanten.

“We verwachten dat de komende jaren de vraag naar camera oplossingen zal blijven toenemen. De trend die in sneltreinvaart is gestart zal waarschijnlijk wel wat in vaart minderen. Wel blijft spannend wat de internationale chiptekorten gaan doen. Wereldwijd zorgt dit nu nog voor enorme uitdagingen die niet zomaar zijn verholpen. Ik ben erg benieuwd hoe dat zich gaat ontwikkelen.“

“Onze droom is uiteindelijk om met onze Avonic camera’s in één adem genoemd te worden met bijvoorbeeld Sony en Panasonic. Zo ver zijn we nog lang niet, maar die droom geeft me altijd wel een boost om als bedrijf te blijven vernieuwen.”

Thijs Truijen


eigenaar Fleximo

JM kring Noord-Midden Limburg

Thijs Truijen is JM lid in Noord-Midden Limburg en 40 jaar oud. Een echte ondernemer die altijd in beweging is en zoekt naar nieuwe kansen en mogelijkheden. Toch maakte hij pas negen jaar geleden de stap om als ondernemer zijn eigen bedrijf te starten: Fleximo, een bedrijf dat met o.a. leaseauto’s, mobiliteitsoplossingen biedt voor werkgevers. Met minder reisverkeer en thuiswerkend personeel wellicht een lastige tijd.
In 2012 startte Thijs vanaf een zolderkamer. Inmiddels hebben zij acht man personeel en een aantal salespartners in verschillende regio’s van het land. Fleximo adviseert bedrijven op het gebied van autolease. Het advies beperkt zich niet tot offertes voor leaseauto’s, maar strekt zich uit tot alle facetten van autolease en mobiliteit. Dit is ook direct hetgeen wat hen van de rest onderscheidt. Ze gaan samen met klanten in gesprek om het mobiliteitsvraagstuk op te lossen en het wagenpark van het bedrijf in te vullen. Hierbij denken ze mee met de directie.
Na een aantal jaren van voorzichtige groei is in er in 2017 een kantelpunt. Fleximo verhuist naar een nieuw bedrijfspand en ziet de omzet in 2018 en 2019 wel met 30 tot 40% toenemen. Dan volgt in maart 2020 corona en blijkt de groei plots te stokken.

Een adviserende rol

“In maart 2020 kreeg heel Nederland te maken met corona. Alles valt stil en ook bij mijn klanten heerst er veel onzekerheid. Je ziet dat iedereen in die eerste maanden toch wat voorzichtig is. We waren druk, maar vooral druk om met klanten verschillende scenario’s door te nemen. Veel advieswerk dus, maar helaas geen afname van leasecontracten. Na een aantal maanden zagen we een kanteling ontstaan en vanaf juni nam de vraag naar leasecontracten weer iets toe. Gelukkig voor ons was het bij onze klanten dus uitstel en geen afstel. Uiteindelijk hebben we in de laatste twee kwartalen de omzetdaling van de eerste periode in het jaar weer redelijk recht kunnen zetten, maar toch hadden we over de gehele linie last van een kleine omzetdaling.”

Kritisch naar jezelf kijken

Hoewel de eerste coronamaanden er goed in hakten bij Fleximo, kijkt Thijs niet ontevreden terug op het afgelopen coronajaar. Eigenlijk is hij op zakelijk vlak zelfs wel tevreden, want juist door deze crisis kon hij kritisch naar de bedrijfsvoering kijken en kwam hij tot een nieuwe dienst.
“We zijn o.a. gaan kijken naar de opbouw van ons klantenbestand en of dit een gezonde mix is. Gelukkig hebben we veel verschillende soorten klanten en zagen we al snel dat dit een gezonde mix was. Daarnaast kijk je toch weer eens kritisch naar kosten. Wat zijn nou die uitgaven die je echt moet maken en waar kan je bijschaven? Als laatste hadden we het voordeel dat we in coronatijd aantrekkelijker waren geworden voor HBO stagiairs. Voor kleine MKB bedrijven zoals dat van ons is het vaak een flinke klus om dit type stagiairs binnen te halen. Vaak kiezen zij voor de grotere bedrijven, vaak op een iets grotere reisafstand. In het afgelopen jaar hebben we drie HBO stagiaires zien komen, waarvan er nu één in dienst is gekomen. Mede door onderzoeken die zij voor ons hebben gedaan, kunnen we de koers bepalen voor de komende jaren.”

Thuiswerken en minder reisverkeer

Inspelen op een zichtbare trend, dat is wat Thijs dacht toen hij tot het idee voor een thuiskantoor oftewel een Officecube kwam. Het idee ontstond in de zomer van 2020 en sinds maart 2021 biedt Fleximo deze nieuwe dienst, wat inspeelt op een nieuw mobiliteitsconcept, actief aan.
“We zagen dat door deze crisis medewerkers minder kilometers gingen rijden en juist meer vanuit huis wilden werken. Vrijheid in waar je werkt is iets wat onder werknemers steeds belangrijker wordt. Ik was in de zomer van 2020 bij een klant die vakantiewoningen maakte en een medewerker van hem gaf aan zo’n vakantiewoning wel als kantoor te willen. Zo is het balletje gaan rollen.”
“Met de Officecube kunnen we werkgevers meer mogelijkheden geven in het mobiliteitsvraagstuk waar zij tegenaan lopen. Waar je normaal gesproken een mobiliteitsbudget hebt voor een leaseauto kan je de werknemer nu keuze geven uit een leaseauto, een Officecube, een elektrische fiets of een combinatie van de verschillende opties. De werknemer kiest zelf hoe hij/zij het liefst werkt. De Officecube is er bijvoorbeeld voor de medewerker die graag thuiswerkt en ook thuis blijft werken, maar nu nog elke dag vanaf de keukentafel aan het werk is.”
“We bieden bedrijven dus opties aan waarmee zij medewerkers meer flexibiliteit kunnen bieden. Het unieke aan onze Officecube is dat deze is te ‘leasen’ voor een vast maandbedrag. We hebben onze kennis van de (auto)leasemarkt gebruikt om zo tot een goede constructie te komen voor deze flexibele werkplekken. Gaat een medewerker uit dienst of zijn er verhuisplannen? We nemen de Cube terug of verhuizen hem mee. Vrijheid is daarin erg belangrijk.”
“We zijn nu een kleine twee maanden bezig. We hebben veel positieve reacties ontvangen en ook vanuit België is er interesse. De eerste cubes worden dan ook ‘as we speak’ geproduceerd en geleverd. We zijn ook met een aantal grotere bedrijven in gesprek, maar dat is een traject van de lange termijn. We weten dat niet iedere werknemer en tuin heeft en spelen met het idee om hubs te creëren in regio’s. Dan zetten we bijv. 10 cubes op een plek neer waar medewerkers uit de regio naar toe kunnen fietsen. Dit in plaats van dat zij 45 tot 60 minuten moeten filerijden. Medewerkers kunnen dagelijks vanuit de hub werken en één à twee keer in de maand naar het hoofdkantoor afreizen voor belangrijke meetings.”

Flexibiliteit is toekomstmuziek

Thijs kijkt dus ondanks een kleine omzetdaling positief terug op afgelopen jaar. Bij Fleximo hebben ze kritisch naar het bedrijf durven kijken. Ze hebben ervaren waar onze klanten tegenaan lopen en zijn hiermee tot een nieuw mobiliteitsconcept gekomen. Dit is geen garantie tot succes, maar biedt zeker kansen.
“We hebben te maken gekregen met uitdagingen, maar door de knop om te zetten en positief te blijven zijn we tot mooie resultaten gekomen. Ik verwacht dat we in de toekomst minder afhankelijk worden van het ene leaseproduct en dat dit de business stabieler maakt.”

Inspireer anderen